نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3113
-
الف
+

دژ «بالا حصار» کابل به پارک ملی باستان شناسی تبدیل می شود

در نتیجه کاوش‌های هیات باستان شناسی در «بالاحصار کابل» بازمانده‌های جدیدی به دست آمده ‌است.

به گزارش آی فیلم 2، در نتیجه کاوش‌های اخیر که سه ماه پیش از سوی هیات باستان شناسی فرانسه در افغانستان آغاز شد در «بالاحصار کابل»، بازمانده‌های باستانی جدیدی به دست آمده‌اند که در خود نشانه هایی از فرهنگ یونان باستان برجای گذاشته است.

این هیات باستان شناسی بازمانده‌های معماری دوره تاریخی پیش از «کوشانیان» و «دوره اسلامی» ازجمله «یفتلی ها» را در بالاحصار کشف کرده است.

از این جهت که این مکان با ارزش تاریخی همیشه ساحه محافظت شده بوده، رازهای ساخت ومعماری آن تاکنون پنهان مانده است.

کاوش‌های باستان شناسان تا چهار سال آینده در این ساحه جریان خواهد داشت و همزمان کار بازسازی بالاحصار و دیوارهای آن از نیز به پیش برده می‌شود.

قراراست پس ازبازسازی بالا حصار، این مکان به یک پارک ملی باستان شناسی به منظور استفاده علمی باستان شناسان مبدل گردد.

اکنون یک هیات باستان شناسی برای ادامه کاوش‌های باستانی در بالاحصار کابل در انتظار اجازه و تخلیه بخش های مشخص باستانی در بالاحصار از سوی وزارت دفاع ملی افغانستان است.

گفتنی است قلعه «بالاحصار» کابل در مرکز شهر کابل، قرار دارد، تاریخ دقیق ساخت قلعه بالاحصار معلوم نیست، اما اسناد موجود گواهی می‌دهند که حداقل ۲ قرن قبل از میلاد ساخته شده است.

 بالاحصار کابل یکی از قلعه‌های مستحکمی است که در گذشته عظمت و شکوه آن از مقام و موقعیت کلیدی برخوردار بوده و با دیوارهای پر پیچ‌ و خم در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان استوار است.

این قلعه در گام نخست مکان دفاعی مطلوبی در زمان جنگ بوده و دیوارهای قلعه «کوه شیردروازه» نمایانگر وجود قلعه نظامی و استحکامات مربوط به آن است.

در پیوند با این خبر بخوانید:

قلعه «بالاحصار گردیز» آبده قرون وسطی در افغانستان + تصاویر

«بالاحصار کابل» مرمت و بازسازی می شود

م ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر